Vásárlási szokásaink kiemelt időszakban

Sokan ellenőrzik az árakat vásárlás előtt, és saját bevallásuk szerint kerülik az impulzvásárlást is. Azért néha elcsábulnak és olyanok is akadnak, akik szerint nem létezik olyan kedvezmény, ami túl nagy volna.

A magyar internethasználók jelentős része vásárolt már akciós időszakban, jó részük online felületen is kihasználja a kedvezményeket – derül ki a Reacty Digital által, a 24-59 éves korú internethasználókra közösen készített felmérésünkből.

A kiemelt vásárlási időszakok (például az iskolakezdés, a kuponos napok, karácsony, húsvét stb.) és a Black Friday tapasztalatait külön is vizsgáltuk. Kiderült, hogy a vásárlók szeretik az akciókat, de egy bizonyos mérték felett a többség már azt gondolja, túl nagy a kedvezmény ahhoz, hogy igaz legyen.

Aki internetezik, az tudja, mi fán terem a Black Friday

A kérdőívet kitöltők 90 százaléka vásárolt már kiemelt kedvezményes vásárlási időszakban, 30 százalékuk évente többször is.  A válaszadók szinte mindegyike (99 százaléka) ismeri, hallott már a Black Friday jelenségről, kétharmaduk vásárolt is már legalább egyszer a novemberi akció keretében. A vásárlókat leginkább (88 százalékot) az akció mértéke befolyásolja a döntéshozatalban, de a szállítási költségek (74 százalék) és a weboldalak átláthatósága (69 százalék) is kiemelten fontos.

Nem lehet elmenni amellett a tény mellett, hogy a Black Friday-t ismerő lakosság több mint kétharmada (69 százalék) szerint az üzletek november vége felé túlzsúfoltak, hatalmas a tömeg, míg 41 százalékuk meg van győződve róla, hogy az ilyenkor tapasztalható kedvezmények többsége átverés.

Jellemzően 15 és 30 ezer forint között költünk akciós időszakokban, 40 ezer felett már felülreprezentáltak a férfiak (62 százalék) a nőkkel szemben (38 százalék). Az ár-összehasonlító oldalakat saját bevallásuk szerint a vevők 59 százaléka rendszeresen használja nagyértékű vásárlás előtt, 7 százalék inkább az egyes boltok ajánlatait hasonlítja össze, míg 5 százalék a korábbi vásárlásai tapasztalata alapján megbízhatónak gondolt boltban vásárol újra.

Mi a vásárlás motivációja?

Tízből legalább hatan (66 százalék) azért vásárolnak kedvezményes terméket, mert jó ajánlatnak tartják azt, nagyjából ennyien vannak azok is (61 százalék), akiknek kifejezetten szüksége van az adott termékre, de megvárják, míg akciós lesz. Érdekes adat, hogy a magyar internetezők 7 százaléka csupán a vásárlás élményéért dönt az adott termék mellett, míg a válaszadók 5 százaléka azt mondta, nem az akció miatt vásárolt kedvezményes időszakban, egyszerűen csak akkor ért rá.

Arra is rákérdeztünk, hogy online, vagy személyesen vásárolnak inkább a magyarok. Ma az internethasználók 45 százaléka személyesen és interneten egyaránt szívesen vásárol, harmada (31 százalék) csak online felületen szeret akciós termékekre vadászni, ám 24 százalékuk továbbra is kitart amellett, hogy szeretné megnézni, megérinteni az adott portékát, mielőtt pénzt adna érte. Aki online vásárol, az jellemzően futárszolgálattal szállíttatja házhoz a megrendelt árut, 85 százalék így kéri a csomagjai kézbesítését, de a csomagautomaták is egyre népszerűbbek, a válaszadók 34* százaléka döntött már mellettük.

Mit veszünk kedvezményesen?

Saját célra és ajándékba egyaránt szívesen vásárlunk akciós termékeket, de leginkább ruházati (50 százalék) és szépségápolási (45 százalék) cikkeket. A dobogó harmadik fokát a játék/ajándék kategória nyerte 39 százalékkal, ezt követik a háztartási gépek és konyhafelszerelés, majd a számítástechnikai eszközök és a szórakoztató elektronika. Mindez azt is jelenti, hogy a műszaki cikkek továbbra is kiemelt helyen szerepelnek az akciós időszakokban történő vásárlás során.

Még mindig tartják magukat a könyvek, a lista 8. helyén 26 százalékkal a könyv, újság, magazin végzett. Talán nem meglepő, hogy a lista legvégén kullog az autó-motor és alkatrészeiket tartalmazó kategória (5 százalékkal), mely csak a használt cikk, antik és régiség (3 százalék) csoportját tudta megelőzni.

Tízből négyen csalódtak már akciós vásárlás során, leginkább a rossz minőségű termékek okoztak problémát (62 százalék), 40 százalékuk pedig a vásárlást követően máshol is látta hasonló vagy alacsonyabb áron a terméket, emiatt becsapva érezte magát. A vásárlók 22 százaléka panaszkodott késve érkezett termékekre, 17 százalék a csomagoláson belüli sérülések miatt bosszankodott, 11 százalék pedig a kiszolgálással, vagy az ügyfélszolgálattal nem volt elégedett a csalódottak közül.

Nálunk a Black Friday = Fair Friday! 👍 Legyél tudatos vásárló, ne hagyd magad átverni!

Idén elindítottuk a „Black Friday = Fair Friday” akciót, melynek keretében az eddig megszokott módon, viszont idén már a kommunikációnkban is hangsúlyosan valódi kedvezményeket biztosítunk. Több időt adunk a vásárlóknak a kiszemelt termékek beszerzésére, egyúttal arra biztatunk mindenkit, ebben az időszakban használjátok az ár-összehasonlító oldalakat a döntésetek megalapozásához.
  • Ne kedvezményt vásárolj, hanem a jó árakat keresd! Tájékozódj az ár összehasonlító oldalakon, hogy valójában mennyire valós a mutatott kedvezmény!
  • Sok cég él azzal a gyakorlattal, hogy meghirdet nagy kedvezménnyel rendelkező termékeket, amikből valójában kevés készlettel rendelkezik. Ez egy tisztességtelen kereskedői magatartás, hiszen valójában a boltok nem akarják ilyen alacsony áron értékesíteni a termékeket.
  • Vásárolj mindig ismert kereskedőktől, mert az ár valójában nem minden! Ha például garanciális ügyintézés szükséges, vagy el szeretnél állni a vásárlástól, akkor fontos, hogy egy megbízható kereskedőtől vásárolj.

Túl szép, hogy igaz legyen?

A megkérdezettek háromnegyede egyetért abban, hogy az 50 százalék feletti akciók hihetetlenek, ám a válaszadók 15 százaléka úgy véli, nincs olyan, hogy valami túl szép, bármekkora mértékű akciót elfogadnak. A férfiak kétkedőbbek, ők már az alacsonyabb kedvezményeket is szúrós szemmel vizsgálják, a nők körében a 70-80 százalék feletti akciók válnak inkább gyanússá. „Az mindenképp jó hír, hogy a magyar internetezők kritikus szemmel követik az extrém magas kedvezményeket, és hajlandók utána is járni azok valóságtartalmának. Ilyenkor egyébként azt is érdemes figyelembe venni, hogy egy-egy mesésnek tűnő ár mögött van-e egyáltalán raktárkészlet, mert sajnos világszerte, így Magyarországon is előfordul, hogy egy-egy kereskedő kirívóan magas akciókkal próbálja becsalogatni a vevőt a webáruházba, ahol aztán mégsem elérhető a termék. Emögött nyilván az a pszichológia áll, hogy a vásárlást tervező – ha már úgyis ott van – majd talál magának valami mást” – mondta Hunyady László, az Euronics marketing és értékesítési igazgatója. Hozzátette: „Ez a gyakorlat meglehetősen visszás, éppen ezért az Euronicsnál az akciós termékekből megfelelő készlet áll rendelkezésre, a kedvezmények pedig valósak, az elmúlt két hónap átlagárából számoltak. Nekünk ezt jelenti a Fair Friday.”

Összességében tehát elmondható, hogy – legalábbis saját bevallásuk alapján – a magyar internetezők kerülik az impulzusvásárlást, tudatosan ellenőrzik az árakat, de néha azért elcsábulnak. Az Black Friday Hetére teljes létszámmal, feltöltött raktárral és megerősített webáruházzal készültünk, ennek ellenére a szokásosnál is nagyobb türelmet kérünk mindenkitől, illetve minden a kétkedőnek azt javasoljuk, ellenőrizd az árakat valamelyik ár-összehasonlító oldalon, vagy a különböző bolthálózatokban, hogy valódi kedvezményekhez juthass.

 

*A kérdésre több válasz is megjelölhető volt, így a százalékok összege több mint 100.

 

Hozzászólások letiltva.